top of page
  • Writer's pictureרואי תיבון

מה זה קליקר? למה קליקר?

הקליקר הוא ללא ספק הכלי המזוהה ביותר עם גישת האילוף החיובי. בארה"ב פעמים רבות מכנים מאלפים בגישה חיובית בקיצור 'clicker trainers', במקום מאלפים בחיזוק חיובי – 'positive reinforcement trainers' וזאת על-אף שכיום גם מאלפים שאינם חיוביים עושים בו שימוש.

הפופולריות של הטכניקה צברה תאוצה באילוף יונקי ים, שם נוצר צורך בלימוד התנהגויות/טריקים במרחק מבעל החיים, כאשר כפייה היא לא אופציה, כמובן.

דמיינו שעליכם לאלף דולפין לקפוץ מבריכה לגובה ולגעת במטרה התלויה מעליה.


אידיאלית תרצו לחזק אותו כאשר הוא בשיא גובה הקפיצה ובהדרגה לחזק רק את הקפיצות הגבוהות יותר עד למגע עם המטרה (שייפינג). אתם ודלי הדגים שלכם עומדים על שפת הבריכה ולמעשה אתם יכולים לתת לדולפין דג רק אם יגיע אליכם. בתרחיש כזה החיזוק (דג) הוא עבור כל ההתנהגויות שהדולפין ביצע עד לקבלת החיזוק בפועל, כלומר הדולפין לא יודע בזכות מה קיבל חיזוק (הקפיצה מהמים, האופן בו חזר למים, אופן השחיה למאמן וכו').

אנחנו זקוקים לגורם מתווך (גירוי מגשר)... משהו שיגיד לדולפין עכשיו (בשיא הגובה) "זכית בדג!". ביונקי ים נהוג לעשות זאת באמצעות משרוקית משיקולים של הולכת הצליל במים. עם כלבים נעבוד עם מרקרים שונים וביניהם הקליקר (reward marker). קליקר הוא לא יותר מקופסת פלסטיק קטנה עם יריעת פח, שבלחיצת כפתור מפיקה צליל מתכתי חד. לצליל של הקליקר בפני עצמו אין משמעות מיוחדת בעיני הכלב, למעט כלבים רגישים לרעשים ועליהם בהמשך. היינו יכולים באותה המידה לצלצל בפעמון, לשרוק במשרוקית או אפילו להגיד 'קליק' (או כל מילה אחרת).

עם זאת, מדוע בכל זאת נשתמש בקליקר?

  • צליל ייחודי - כזה שלא נצפה שהכלב ישמע מהסביבה

  • צליל קצר (להבדיל מצליל מתמשך) – מסייע לנו לחזק עבור התנהגות ברגע המדויק

  • צליל אחיד – נשמע בדיוק אותו דבר בכל לחיצה

מהסיבות האלו קל לנו ליצור קשר "אחד לאחד" חזק מאוד של קליק = חטיף (חיזוק) ולהיעזר בו על-מנת לעצב את התנהגות הכלב. יתרון נוסף של עבודה עם קליקר, במיוחד עבור 'לא מאלפים', מגיע מהחולשה האנושית שלנו. אני מאמין גדול בכך שאנחנו צריכים לדבר עם הכלבים שלנו ולתת להם חיזוקים וורבליים, אבל לפעמים אנחנו פשוט מציפים אותם ביותר מדי אינפורמציה שלא "רלבנטית לשיעור" או מחזקים אותם בתזמון לא מדויק (אשמתם שהם חמודים מדי!).

כששמים קליקר ביד של נוהג/מאמן קורים שני דברים:

1. ההסתכלות על הדקויות משתפרת – המאמן עירני ומפוקס יותר

2. באופן טבעי מופחתת תקשורת עודפת ומבלבלת עבור הכלב מהמאמן


סליחה, יש לך מטען לקליקר?

כשאנחנו מדברים על הטענת קליקר, אנחנו מדברים על הפיכה של צליל, ממצב בו הוא מהווה גירוי נייטרלי עבור הכלב, למצב בו המנבא אוכל בצורה מהימנה (מחזק משני / גירויי מגשר-מותנה).


קצת רגישות

עבור חלק מהכלבים ובמיוחד עבור כלבים רגישים, קיים סיכוי שצליל הקליקר יבהיל או יפחיד אותם - בדיוק ההיפך ממה שאנחנו רוצים להשיג, ניבוי של משהו חיובי. מסיבה זאת מומלץ לחשוף אותם לצליל הקליקר בהדרגה. אני נוהג לעשות זאת ע"י ליפוף צעיף סביב היד האוחזת בקליקר והסרת שכבות בהדרגה תוך כדי תהליך הטענת הקליקר ותוך מתן תשומת לב לשפת גוף הכלב. לחלופין, ניתן גם להתחיל הקליקר בכיס ולהוציא אותו אם הכלב לא מראה סימני מתח. עבור כלבים רגישים מומלץ מלכתחילה לעבוד עם קליקר פחות רועש.


הטענת הקליקר (כ - 15-20 דק')

ציוד – קליקר וחטיפים בעלי ערך גבוה בעיני הכלב.

מתחילים בסביבה עם מעט גירויים מתחרים, למשל, חדר בבית ללא ילדים, צעצועים, מזון וכו'


על-מנת להטעין את הקליקר אין צורך שהכלב יבצע פעולה מסויימת ועם זאת נמנע מהקלקה במידה והכלב מבצע התנהגות לא רצוייה באותו רגע נתון. לדוגמא, אין מניעה להקליק כאשר הכלב הולך, שוכב, יושב וכו', אבל לא נקליק כאשר הכלב קופץ עלינו (במידה וזו התנהגות לא רצויה בעינינו). עם היד האוחזת בקליקר מאחורי הגב (או בכיס – ראה לעיל) לוחצים על הקליקר מחכים חצי שניה ונותנים חטיף. מחכים מספר שניות וחוזרים על התהליך – קליק, חצי שניה, חטיף.

במידה והכלב לא נלחץ מצליל הקליקר, ניתן להוציא את הקליקר ממאחורי הגב ולהמשיך תוך הסרת שכבות הצעיף במידה ונעשה בו שימוש. בד"כ לאחר 6 עד 12 חזרות הכלב יתחיל להבין את הקשר בין הקליק לחטיף ונראה שהוא כבר מחפש לקבל את החטיף מיד לאחר קליק. בשלב הזה הרבה כלבים יתחילו להציע כל מיני התנהגויות שהם למדו בעבר בניסיון לזכות חטיף. אם זה קורה, זה סימן שאתם בכיוון הנכון ומוזמנים לחזק התנהגויות רצויות. לאחר שהכלב למד לעבוד עם הקליקר בבית, יש לתרגל במקומות שונים ובהדרגה מול גירויים מתחרים. במידה וביצענו את כל השלבים בהצלחה, זכינו גם בדרך מצוינת לתקשר עם הכלב שלנו בצורה מדויקת וגם בונוס! כלב שרגיל לעבוד עם קליקר יחזור לבעליו כל פעם שישמע קליק, כלומר מבלי לשים לב, יצרנו סוג של התנהגות "אלי".

חשוב: הקלקה ללא מתן חטיף מסכנת את הקשר החזק שאנו מנסים ליצור ותפגע בקליקר ככלי עבודה. גם אם הקלקתם בטעות? תנו חטיף!


תרגילים למיומנות הנוהג/מאמן (לא בנוכחות הכלב!)

אם ברצוננו להשתמש בקליקר לצורך סימון מדויק של התנהגות, ראשית עלינו להיות מסוגלים לסמן בצורה מדויקת.


ציוד – קליקר וכדור


תרגיל 1

מחזיקים את הקליקר ביד הדומיננטית וזורקים את הכדור באוויר. יש לשאוף להקליק עם מגע הכדור ברצפה


תרגיל 2

בדומה לתרגיל הקודם, יש לזרוק את הכדור באוויר ולהקליק בשיא הגובה (זוכרים את הדולפין מההתחלה?) למתקדמים, רצוי לחזור על התרגילים גם עם הקליקר ביד הלא דומיננטית.


טיפ אחרון....

קליקר הוא כלי נהדר, אבל לפעמים אנחנו צריכים אותו והוא בדיוק בכיס או בפאוץ'... ניתן לעשות שימוש במחזיקי תגי השם בעלי חוט נגלל, כך שהקליקר יהיה לצידכם בכל עת 😊

10 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page