top of page
  • Writer's pictureרואי תיבון

כמה מילים על מילים

Updated: May 15, 2023

כשאנחנו מדברים על אילוף או אימון כלב, האם אנחנו מדברים על אותו דבר? מה ההבדל בין פקודה ובקשה? ומה בעצם מתקנים בכלב?!

A Bernese mountain dog laying in the sun
פלין, אהוב שלנו 💜

אילוף כלבים ואימון כלבים

אם תשאלו מאלף כלבים בגישה חיובית, במה הוא עוסק, סביר להניח שהוא יצהיר בגאווה שהוא מאמן כלבים ולא מאלף כלבים.

הסיבה לכך נעוצה בעובדה, שעד לשנים האחרונות ויש שיגידו אף כיום, תחום אילוף הכלבים היה אפוף קונוטציות שליליות. בין אם מדובר בהתנהגות כוחנית, צעקות, או שימוש באמצעים טכניים מגוונים על מנת להכאיב לכלב, כגון קולר חנק, דוקרנים, קולר חשמלי וכו'. אף אחד מאיתנו לא באמת רוצה לגרום לכלב לתחושות של כאב או פחד.

אף אחד לא נהנה מזה – לא אנחנו ובטח שלא הכלב.

הערה: במידה ואתם כן נהנים להכאיב או להפחיד את הכלב שלכם, משהו אצלכם כנראה לא בסדר וכדאי שתדברו עם מישהו.

מי מאיתנו רוצה להכניס תרבות של אלימות וכוחניות אל תוך ביתו? ואם יש לנו ילדים בבית, מה אנחנו מלמדים אותם בעצם?

אז זו הסיבה שמאלפים רבים מקרב הגישה חיובית נמנעים משימוש במונח אילוף ובוחרים במקומו באימון.

ומה אני חושב? האמת, שלי זה לא כל כך מפריע... אילוף דווקא מסתדר לי עם אלוף 😊.

ואם תשאלו אותי, "תכל'ס, מה אתה עושה?" אני בכלל מלמד אנשים ללמד כלבים.


פקודה, בקשה ואות

כולנו רוצים, שכשנגיד לכלב שלנו לשבת, ללכת למקום או לבוא אלינו הוא יעשה זאת, אבל האם ביקשנו ממנו משהו או פקדנו עליו לעשות אותו?

בהתחשב בעובדה, שלכלב בוגר היכולת הקוגניטיבית של תינוק כבן שנתיים וחצי, נראה לי מעט מוזר לפקוד עליו משהו.

אנחנו רוצים שהכלבים שלנו ירצו לעשות מה שאנחנו רוצים מהם ולא יונעו מפחד מהתוצאות של סירוב פקודה, כי ככה לא מלמדים בני שנתיים וחצי.


המילה פקודה מראה על עליונות כלשהי ואולם מול הילדים שלנו איננו משתמשים בפקודות, אלא בבקשות ועדיין אנחנו מנהלים את העניינים בבית. מעניין...

למעשה, שני המונחים, פקודה ובקשה, אינם מדויקים. המונח, המתאר במדויק את המילה בה אנו משתמשים, כאשר אנו רוצים שהכלב יבצע התנהגות מסוימת, הוא 'אות' או CUE באנגלית.

מה זה אומר?

בגישה החיובית, כאשר אנו מלמדים את הכלב התנהגות מסוימת (לדוגמה, ישיבה), הכלב נהנה לבצע את ההתנהגות, כי היא מקושרת אצלו להיסטוריה של חוויות נעימות - חטיפים, משחק, תשומת לב וכו'.

בשלב מתקדם יותר, כאשר נצמיד אות להתנהגות, (למשל המילה "שב"), היא תסמן לכלב שעכשיו יש לו הזדמנות לזכות בחוויה חיובית אם יבחר לבצע את ההתנהגות.

כבני אדם מאוד קל לנו ליפול במלכודת וללכת למקום הרגשי...

ביקשתי, אמרתי או פקדתי על הכלב לעשות משהו והוא המרה את פי! (געוואלד!!!)

יותר הגיוני ויעיל לנתח את ההתנהגות בצורה מדעית.

האם מילת הבקשה או הפקודה שנאמרה מסמנת הזדמנות עבור הכלב לזכייה בחוויה טובה במידה ויבצע התנהגות מסוימת? מה היסטוריית החיזוקים בעבור ההתנהגות? מה המשתנים הסביבתיים וכו'.


תיקון

"תיקון" היא מילה שכל מטרתה להסוות את משמעותה האמיתית – כאב, הפחדה ואלימות כלפי כלב.

בין אם מדובר במשיכה בקולר או בשליחת מתח חשמלי לצוואר הכלב, הרבה יותר קל לנו להתמודד עם מילה סטרילית כמו "תיקון" - "לא הכאבתי לכלב שלי, תיקנתי אותו".

ומה בעצם היה מקולקל? האם אני בכלל יודע לתקשר או ללמד את הכלב שלי?

ציטוט מפורסם של אברהם לינקולן אומר "אלימות מתחילה במקום בו מסתיים הידע".

ואכן, אפשר ללמד בשיטות של הפחדה ואלימות, אבל האם זו הדרך הנכונה והבטוחה עבור בני משפחתנו על שתיים או על ארבע? כמו בבני אדם, אלימות גוררת אלימות ולימוד בשיטות כוחניות צפוי לפתח מטענים רגשיים ואגרסיות אצל הכלב, פעמים רבות עם מעט מאוד סימני אזהרה (נפוץ במקרים של ענישה בעת הצגת סימני אזהרה ע"י הכלב).

נראה לי הרבה יותר הגיוני ללמד את הכלב מה כדאי לו לעשות ומה מצופה ממנו, מאשר לארוב לכלב ולחפש את הרגע בו יטעה ו"לתקן" אותו.


אילוף קלאסי, מסורתי, משולב, ארגז כלים, מאוזן, ניו-קלאסי (ובטח שכחתי עוד כמה)

עם התפתחות עולם האילוף, אימצו מאלפים רבים טכניקות עבודה מגישת האילוף החיובי במידה זו או אחרת, מה שיצר טווח רחב של שיטות עבודה ולא פחות של שמות.

אילוף קלאסי או מסורתי בד"כ כלל מתייחס לאילוף מיושן יותר וכוחני יותר, המשלב מעט מאוד טכניקות שמקורן באילוף החיובי, אם בכלל. האילוף המסורתי הביא לנו "להיטים" כמו ריתוק כלב על גבו, צביטת אוזניים, תליית כלב מצווארו ועוד!

אילוף משולב, מאוזן, ארגז כלים ודומיהם (בעלי שמות מרשימים לא פחות, אני בטוח), משלבים טכניקות שמקורן באילוף החיובי במקביל לשיטות כוחניות. מאלפים מגישות אלו יטענו פעמים רבות שהם מתאימים את השיטה לכלב או שעוברים לשיטות כוחניות יותר במידה ולא מצליחים בגישה חיובית.

מאלף שטוען שאי-אפשר ללמד כלב מסוים רק בגישה חיובית הוא בד"כ לא מספיק יצירתי או לא מספיק בקיא בטכניקות העבודה ו/או בתיאוריות הלמידה. יתרה על כך, כיום מחקרים מדעיים מראים על עדיפות אילוף מבוסס חיזוקים חיוביים (+R) הן ביעילותם והן בסבירות הנמוכה ליצירת בעיות התנהגות.



מילות סיום

אל תהיו רק בעלים לכלבים שלכם, תהיו הורים - הגנו עליהם מחוויות רעות ומעצות גרועות.

כמו ילד, הכלב הוא חיה רגשית וחברתית ועם זאת, כלב הוא לא ילד ויש לו הצרכים והקשיים הייחודיים לו. תפקידכם כהורים לסייע לו להשתלב במשפחה ובחברה תוך מימוש צרכים אלו בדרכים המקובלות גם על ההולכים על שתיים.


24 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page